Aktualności - Nauczanie zdalne a uzależnienie od Internetu (Data dodania: 30.03.2021)

Pandemia doprowadziła do ograniczenia kontaktów międzyludzkich, a także zdecydowano o pozostaniu uczniów w domach. Jednak, aby nie narazić ich na zaległości, wprowadzono e-lekcje. Zwiększyło to ryzyko pojawienia się innych zagrożeń – na przykład uzależnienia od Internetu u uczniów. Dlatego koniecznie sprawdź, jak rozpoznać czy Twoje dziecko spędza niebezpiecznie duża czasu w siec. Dowiedz się  jakie negatywne konsekwencje dla uczniów będzie miało nauczanie zdalne. Sprawdź, jak niebezpieczne jest uzależnienie od Internetu.


 

Jak rozpoznać uzależnienie od Internetu?

Nie każde dziecko, które spędza dużo czasu przed komputerem, jest uzależnione. Możemy wyodrębnić kilka znaczących symptomów, które jednak powinny wzbudzić czujność rodziców. Oto kilka z nich:

  • senność.
  • Problemy z koncentracją – co powoduje znaczne pogorszenie się wyników w szkole.
  • nadmierne wyobcowanie – niestety w czasach, kiedy zaleca się czas wolny spędzać w domu, a lekcje odbywają się w towarzystwie myszki komputerowej i monitora, zamiast zaprzyjaźnionych rówieśników, trudno nie czuć się samotnym. Sprawia to, że w dłuższej perspektywie czasowej psychika ucznia jest poważnie zagrożona.
  • Rezygnowanie z wcześniejszych zainteresowań na rzecz grania w gry internetowe czy surfowania w sieci.
  • Dziecko bądź nastolatek zapomina o jedzeniu posiłków czy nawet regularnym chodzeniu do toalety. Zazwyczaj dlatego, że w tym czasie musi coś bardzo pilnego załatwić w Internecie.
  • Ograniczenie dziecku dostępu do Internetu wywołuje u niego zmiany w jego zachowaniu. Mowa tu np. o agresji, płaczliwości czy wybuchach histerii. Doprowadza to do powstania kłótni w domu.

Skoro Twoje dziecko jest obecnie zmuszone do tego, aby regularnie korzystać z Internetu w celach edukacyjnych, to zadbaj o to, żeby w inny sposób spędzało swój czas wolny. Koniecznie zachęć je do aktywności fizycznej, wyjścia z Tobą na spacer, czytania książek czy wreszcie do odkrywania różnych pasji. Ochroń swoje dziecko przed uzależnienie od Internetu.

Zachowaj higienę cyfrową, aby uchronić się przed uzależnieniem od Internetu

W ostatnich miesiącach zwrócono szczególną uwagę na pojęcie „higiena cyfrowa”. Pojęcie ma pełnić fundamentalną rolę w zachowaniu balansu między korzystaniem z zasobów internetowych a uzależnieniem się od nich. Dzieci zdobywają wiedzę dzięki nowej technologii, ale też kusi ich ona tak wieloma możliwościami spędzania czasu. Nawet nie zauważają, kiedy się jej poddają. Nie da się ukryć, że nad zachowaniem higieny cyfrowej muszą czuwać rodzice. Ważne jest uzmysłowienie swoim dzieciom, jak istotne jest nawiązywanie relacji i wzmacnianie więzi rodzinnych w świecie realnym, a nie wirtualnym. Spędzanie czasu w inny sposób niż przy wykorzystaniu Internetu, sprawia, że uczeń zwiększa poczucie swojej wartości. Jest także zdrowszy oraz znacznie mniej narażony na uzależnienie od sieci. Nauczanie zdalne to ważna i bardzo trudna próba dla uczniów i ich rodziców. Konieczne w tym okresie jest też poznanie wszelkich zagrożeń, na jakie dzieci i nastolatkowie są narażeni oraz podjęcie próby przeciwstawienia się im.

Czy zdalne nauczanie jest zagrożeniem dla Twojego dziecka?

Już od kilku lat psychologowie podkreślają, że zaledwie kilkuletnie dzieci, zamiast bawić się na zewnątrz, spędzają czas na graniu w gry na tablecie. Z kolei dzieci w wieku szkolnym czy nastolatkowie całymi godzinami grają w gry komputerowe, czy przeglądają swoje profile w Social Mediach. Kiedy do tego dołożono jeszcze zdalne nauczanie za pośrednictwem Internetu, okazało się, że uczniowie spędzają w sieci więcej czasu niż w realnym świecie. Stanowi już spore zagrożenie. Jednak, jak się okazuje, jest ich jeszcze więcej.

Trudności z radzeniem sobie z emocjami

Dla wielu osób klasówki czy w ogóle lekcje w szkole to także spora dawka stresu. Jednak jak się okazuje, przeniesienie nauczania do Internetu nie eliminuje tego napięcia. Wiele osób uznaje, że poziom stresu wtedy jeszcze bardziej rośnie, np. przez to, że dziecko posiada gorszej jakości sprzęt czy nie najlepsze połączenie internetowe. Czasami nie jest w stanie zrozumieć omawianej kwestii, bo potrzebuje do tego bezpośredniego kontaktu z nauczycielem. Wtedy uczeń gromadzi w sobie sporo emocji, które nie mają ujścia. Zwykle przez brak lekcji wychowania fizycznego w tradycyjnej formie czy ograniczonego kontaktu z rówieśnikami.

Wyobcowanie i samotność

Do tego wszystkiego należy dodać jeszcze poczucie większej samotności. Uczniowie siedzący w sali, czują się częścią jednej grupy. Dzięki temu łatwiej radzą sobie ze stresem, zwierzają się sobie i żartują, aby rozładować napięcie. Podczas nauczania zdalnego bardzo często narażeni są na samotność, izolację, a w konsekwencji na występowanie zaburzeń psychicznych – depresji, nerwicy czy agorafobii.

Otyłość i nadwaga

Dzieci i nastolatki siedzące przed komputerami czy tabletami, znacznie mniej się ruszają niż zazwyczaj. Przez to są bardziej narażone na wiele chorób w przyszłości, np. tych związanych z kręgosłupem oraz ze stawami. Jednak to nie wszystko, gdyż mniejsza ilość ruchu sprawia, że pojawia się jeszcze jeden bardzo poważny problem, czyli otyłość. W szczególności, jeśli dziecko nie odżywia się prawidłowo i podjada w trakcie e-lekcji czy nauki.


Copyright © 2024 by varnet.pl .Wszelkie prawa zastrzeżone.